چاره اندیشی برای جبران خراب کردن جلسات و سخنرانی
✍️محمد هادی موقعی
⬅️هاروارد بیزینس ریویو – ژانویه 2019
💢رهبران و مدیران اغلب بر این باورند که سخنرانان خوبی هستند و در جلسات برتر و موفق اند. اگر چشم بصیرت خود را باز کنند؛ شاید دست های شنوندگان و حاضرین در جلسه را روی بینی هایشان ببینند!
💢اگر در ملاقات های رودرو قوی و یکه تاز هستید، الزاما در جلسات با کارکنان، سهامداران و یا در سخنرانی های عمومی و سمینارها ناموفق هستید.
💢یکی از مهارت های رهبران و مدیران، رهبری یک جلسه به صورت مؤثر است.
💢یک معاون ارشد در یکی از بانک های آمریکا بنا به توصیه مشاوران خود، ارزیابی از جلسات و سخنرانی های خود را تهیه کرد. نتیجه عکس تصورات خودش بود. افراد، حضور در جلسات وی را وقت تلف کردن می دانستند. سخنرانی های وی خسته کننده و خواب آور بود. در جلسات کاری که با کارکنان داشت، فضای تفکر انتقادی وجود نداشت. برخی از مدیران دیگر بانک که به ظاهر و بنا به تصور وی دارای نقصان در سخنرانی و برگزاری جلسات بودند؛ بازخور های بهتری از سوی شنوندگان و حاضرین در جلسات داشتند.
💢اگر برای بازدهی جلسات و سخنرانی های خود خوش خیال و از خودتان متشکر هستید، این آمار را ببینید:
❇️مدیران در هفته حدود 23 ساعت وقت خود را در جلسات می گذرانند ولی بر اساس نظر خواهی از دیگران، فقط 8 ساعت از این ساعات را مطلوب برگزار کرده اند.
❇️90 درصد افراد حاضر در جلسه در حالی که به شما گوش می دهند؛ در حال خیال بافی هستند.
❇️حاضرین و شنوندگان جلسه حدود 73 درصد از وقت جلسه را به کارهای دیگر می پردازند.
💢با وجود چنین آماری باز هم رهبران ومدیران سازمان ها و شرکت ها تصوری واهی از خود داشته وجلسات و سخنرانی های خود را پر بار می دانند.
💢وقتی در جلسات زیاد حرف می زنید، یعنی خیلی خودتان را باور دارید و این بدان معناست که دیگران باورتان ندارند! نتیجه این که به دنبال بازخور از جلسات خود نمی روید و سرانجام کارکنان و افراد حاضر در جلسات رفت رفته از شما دور می شوند. محبوبیت شما مصنوعی و از روی اجبار است و پشت سر شما کمدی استند آپ اجرا می کنند!
ادامه دارد...
این وبلاگ به مطالب گوناگون می پردازد