2- سامانه هوش بازاريابي(Marketing Intelligence System):

سامانه هوش بازاريابي داده هايي را درخصوص اتفاقات در بازار فراهم مي كند، مانند داده هاي مربوط به محيط بازاريابي كه درخارج از سازمان است. اين اطلاعات شامل روند بازار در حال تغيير، استراتژی قیمت گذاری رقیب، تغییر در سلیقه ها و ترجیحات مشتری، محصولات جدید در بازار ، راهبرد ترفيع رقیب، و غیره.

به منظور داشتن یک سامانه هوش بازاریابی کارآمد، شرکت ها باید تلاش بيشتري برای بهبود سیستم اطلاعاتی بازاریابی با در نظر گرفتن مراحل زیرارائه نمايند:

  • ارائه آموزش مناسب و ایجاد انگیزه در نیروی فروش به نگه داشتن چک در روند بازار، به عنوان مثال تغییر در سلیقه و ترجیحات مشتریان و ارائه پیشنهادات بهبوددهنده، در صورت وجود.
  • انگيزش شركاي كانال، يعني واسطه ها، توزیع کنندگان، خرده فروشان که اطلاعات واقعي درمورد مشتريان و رقبا دارند.
  • شرکتها همچنین می توانند سیستم های اطلاعاتی بازاریابی خود را با گرفتن اطلاعات بیشتر و بیشتر در مورد رقبا بهبود بخشند. این را می توان یا با خرید محصول رقیب، حضور در نمایشگاه های تجاری، خواندن مقالات منتشر شده رقیب در مجلات ، گزارش های مالی انجام داد.
  • شرکت ها می توانند یک سیستم اطلاعات بازاریابی کارآمد با درگیر کردن مشتریان وفادار در پانل مشاوره مشتری که می توانند با اشتراک گذاری تجارب خود و دادن مشاوره به مشتریان بالقوه جدید داشته باشند.
  • شرکت ها می توانند با استفاده از داده های دولت برای بهبود سیستم اطلاعات بازاریابی خود اقدام كنند اين  داده ها می تواند به روند جمعیت، مشخصات فردی، تولید محصولات کشاورزی، و غیره باشد که براي کمک به یک سازمان به منظور برنامه ریزی عملیات بازاریابی خود را بر این اساس مرتبط مي باشد.
  • سامانه هوش بازاریابی را می توان به وسيله پرسش  از مشتریان به طور مستقیم در مورد تجربه خود با محصول و یا خدمات از طریق تكميل فرم های بازخورد كه مي تواند به صورت آنلاين تكميل شود بيشتر مورد اصلاح قرارداد.

    3-    تحقیقات بازاریابی:

  • تحقیقات بازاریابی مجموعه اي نظامند، سازمان يافته، تجزیه و تحلیل و تفسیراز داده هاي اولیه و یا ثانویه برای پیدا کردن راه حل براي مسائل بازاريابي است. شركت هاي متعدد تحقيقات بازاريابي وجود دارندكه نسبت به انجام تحقیقات بازاریابی با تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی شامل تغییرات در سلیقه مشتری و ترجیحات، استراتژی رقیب، دامنه راه اندازی محصول جدید، و غیره با استفاده از ابزارهاي آماری.اقدام مي كنند. داده هاي  جمع آوری شده به منظور انجام تحقیقات بازار، می تواند به صورت داده های اولیه (داده دست اول) و یا داده های ثانویه(داده دست دوم)، موجود در کتاب، مجله، گزارش های تحقیقاتی، مجلات، و غیره باشد.

    داده های ثانویه در دسترس عموم است، اما اطلاعات اصلی آنهايي هستند که توسط پژوهشگر از طریق روش های خاص مانند پرسشنامه، مصاحبه شخصی، نظرسنجی، سمینارها، و غیره جمع آوری می شود
    تحقیقات بازاریابی کمک زیادی به سیستم اطلاعات بازاریابی مي كند مشروط برآن كه  آنها داده های واقعی باشند که چندین بار توسط محققان آزمایش شده اند.

    4-    سيستم پشتيباني بازاريابي:

    شامل چندین برنامه های نرم افزاری که می تواند توسط بازاریابان برای تجزیه و تحلیل داده هاي جمع آوری شده تا کنون مي باشد، ومنجر به تصميم گيري بهترسيستم بازاریابی خواهد شد. با استفاده از کامپیوتر، مدیران بازاريابي می توانند داده های بزرگ را به صورت فرم ها و جداول ذخیره کنند و ازبرنامه های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری آنلاين استفاده كنند.

    بنابراین، بازاریابان نیاز به نگه داشتن چک در محیط بازاریابی، به عنوان مثال هر دو داخلی (درون سازمان) و خارجی (خارج از سازمان، به طوری که سیاست های بازاریابی، روش ها، استراتژی را می توان بر این اساس طراحی شده است.